fredag 31 augusti 2012

Viktigt möte med somaliska föreningen i Borås

Sitter ute fast sena kvällen och lite kylslaget men inlindad i orange filt, som generös seminariehållare under Almedalsveckan lät deltagarna ta hem, så är det helt ok. Glad att jag inte följde min första tanke att varför ska jag släpa på den hela kvällen. Seminariet handlade om hållbar stadsutveckling för den som vill veta.

Men det var inte det jag tänkte skriva om. Utan om det möte jag varit på ikväll.

Somaliska föreningen i Borås hade inbjudit en rad personer till ett möte. Politiker, rektorer, polispersonal, personer från arbetsförmedlingen och från förvaltningar i Borås stad m fl.

I föreningen samlas alla somalier alltså från alla klaner. Föreningen vill etablera en bra kontakt med politiker. Men började också med att framföra kritik. Både mot politiker och mot media. Mot politiker för att man inte tar allvarligt på de behov som många av de barn som kommer från Somalia har. I ett land som saknar regering och där det varit krig i många år har många barn över huvud taget inte gått i skola. Kritiken mot media var kanske ännu hårdare. Media förstärker fördomar.

Det finns en enorm resurs bland invandrare, inte bara somalier, men då måste man också stötta. Särskilt barnen.

Det kändes som en viktig kväll. Lite av en festkväll med start av något nytt.

Goda kakor fick vi också. Jag tror alla som var där tyckte som jag att det var en viktig kväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

Just klansystemet som man tar med sig är ett problem i vårt demokratiska samhälle. Var gärna självkritisk men var också realist.