fredag 21 december 2012

Det lider mot jul

Snart är julen här. Julgranen är klädd. När jag var liten så kläddes julgranen alltid på julafton. Höll länge kvar den traditionen men nu kan det bli några dagar innan. Men oavsett när jag gör det gör jag det med eftertanke. Minns gångna tider. Jag har kulor från min mormors gran och fåglar och flaggor mm från mitt eget barndomshem. Men jag har ofta också något nytt. I år är det två glasänglar. Flaggor hade man ofta i julgranen förr. Tror inte det är så vanligt nu. Mina flaggor representerar ett öppet och tolerant land.

Jag har självklart en “äkta” gran.  Fast har numera lämnat de lite mer exklusiva granarna. Julen kommer precis vid rätt tid. Alla ljus vi  tänder lyser upp i mörkret. Kanske vi skulle göra det ändå. Tända ljus menar jag.

Nu vänder det i alla fall. Härligt.

Det känns skönt att kunna dra ner på takten lite. Som semipensionär behöver jag inte jaga jobb hela tiden. Utan kan äta lunch utan jäkt med tweetupborås och flera nya bekanta. Och verkligen ha tid att jula till det hemma. Även om antalet tomtar blir lite begränsat. De ska bort också om några veckor.

Gårdagens kommunfullmäktige blev en lite märklig historia. Efter 2,5 timmars debatt återremitterades ärendet om krogarnas öppettider. Ett bra beslut. Så att fler får tycka till om förslaget. Detta är helt klart ett ärende som borde hanteras med en medborgardialog. Principerna för Medborgardialog som en grupp med representanter för samtliga partier tagit fram gick för övrigt ut på remiss idag till nämnder och styrelser. (Borås)

Nu tar jag i all fall några dagars paus från både jobb och politik. I morgon blir det julklappsköp. Och träff med vandrarkompisar.

Och här en av mina favoriter. Peter Jöback m Hallelujah.

 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag minns och flaggor som satt fast i ett långt band.

Då var det knappast det öppna och toleranta landet det representerade.

Vad var det Tage Erlander sa?

Sveriges dåvarande socialdemokratiske statsminister, Tage Erlander, sade 1965.

Citat:
"Vi svenskar lever ju i en så oändligt mycket lyckligare lottad situation. Vårt lands befolkning är homogen, inte bara i fråga om rasen utan också i många andra avseenden."